Er bestaan momenteel veel misverstanden over de rol en betekenis van wetenschap en wetenschappers in de maatschappij. Het project ‘Kruip in de huid van’ beoogt wederzijdse interesse en een betere onderlinge verstandhouding teweeg te brengen tussen leerlingen uit het VMBO-onderwijs en universitaire wetenschappers. Dit lessenpakket wil VMBO-ers wetenschapswijsheid bijbrengen en wetenschappers opnieuw naar zichzelf laten kijken en laten reflecteren op hoe zij in de huidige sociale context acteren en kunnen acteren. In dit lessenpakket wordt stap voor stap toegewerkt naar een serie korte videodocumentaires over en met de wetenschappers.

De meeste leerlingen zijn bekend met TikTok en YouTube, video content maken en video’s kijken doen ze dagelijks. Dit lessenpakket wil voortbouwen op deze ervaringen. De leerlingen leren werken met de iPad, oefenen met interviews doen en leren te presenteren wat ze hebben gemaakt.

We hebben dit lessenpakket uitgevoerd met twee groepen 4e-jaars leerlingen van VMBO-TL en met één groep 2e-jaars leerlingen van VMBO-KB. Het lessenpakket is zowel voor de onderbouw, als voor de bovenbouw in te zetten. Voor de 2e-jaars is een extra onderwijsassistent belangrijk, met name om de groepsopdrachten te oefenen; zoals de omgang met de camera, interviewtechnieken, vragen voor de wetenschapper bedenken, monteren.

Leerdoelen:
• De leerlingen leren hoe een wetenschapper werkt en wat een wetenschapper onderzoekt
• De leerlingen kunnen omschrijven wat wetenschap is
• De leerlingen leren wat de (maatschappelijke) rol van de wetenschapper is en wat het voor hen kan betekenen
• De leerlingen brengen een bezoek aan de universiteit en een lab/kas
• De leerlingen oefenen met (betrouwbare) informatie op internet opzoeken
• De leerlingen leren hoe je iets in beeld brengt en wat het effect is van verschillende manieren van filmen
• De leerlingen leren om hun werk te presenteren
• De leerlingen oefenen met feedback geven en ontvangen
• De leerlingen leren een mini-documentaire te maken• De leerlingen oefenen met de film-maak-set: iPad, statief, geluid en licht
• De leerlingen leren een interview te doen en interview vragen op te stellen
• De leerlingen leren het belang van een shotlijst, deze op te stellen en uit te voeren
• De leerlingen leren een interview doen voor de camera
• De leerlingen oefenen met monteren en post-productie in iMovie
• De leerlingen leren samenwerken en taken verdelen

Doel:
Sluit aan bij: wetenschapswijsheid, mediawijsheid, burgerschap
Geschikt voor: vmbo klassen 2 t/m 4 (vmbo basis, vmbo kader, vmbo-t), onderbouw havo en VWO

Tijdsduur: 6 dagdelen (totaal 18 lesuren)

Het lesmateriaal bestaat uit:
– Docenten handleiding
– PPT voor de lessen
– Werkvellen voor de leerlingen
– Handleiding voor de wetenschappers

Dit lespakket is ontwikkeld door?
Hannie van den Bergh (Studio HB)
In samenwerking met: Louise Wipfler (WUR), Evert van Laar (Ichthus College Veenendaal), ?Henry Kieskamp (Ichthus College Veenendaal), Ted Kraaijeveld (CSG Het Streek Ede), Phebe Vermeer (CSG Het Streek Ede), Wouter van Grootheest (CHE)
Dit lessenpakket is ontwikkeld met een financiële bijdrage van NWO/NWA Wetenschapscommunicatie 2024-2026
Met dank aan Filmhub Oost voor het beschikbaar stellen van de de film-maak-set.

Prijs: gratis te downloaden docentenhandleiding, werkboek voor leerlingen, richtlijnen voor wetenschappers
Zelf te organiseren: film-maak-sets (via een filmhub in de buurt gratis te leen, wel op tijd reserveren)

Downloaden lesmateriaal
Je kunt het lesmateriaal via deze pagina gratis downloaden. Om inzicht te krijgen waar en hoe ons lesmateriaal wordt gebruikt, vragen wij je onderstaand formulier in te vullen. Na het invullen van het formulier ontvang je een link naar de downloadpagina met de documenten van het lesmateriaal.

    Gegevens school/instantie*

    Hoe ga je het lespakket inzetten?*

    Gegevens contactpersoon
    Functie*

    Privacy*

    Dit formulier gebruikt Akismet om spam te verminderen. Leer hoe je gegevens worden verwerkt.


    hannieyama

    Artist and designer, visual communication